انواع فیلتر ماشین آلات

 

آیا انواع فیلتر ماشین آلات را می‌شناسید؟! تمامی ماشین آلاتی که از موتور برخوردار هستند نیازمند استفاده از فیلتر‌های مخصوصی می‌باشند. اهمیت استفاده از فیلتر در این نوع از ماشین آلات، امری انکارناپذیر به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که ماشین آلات ساختمانی و راهسازی با اهمیت پیچیده‌تری در زمینه استفاده از فیلترها برخوردار هستند. شاید این سوال برای شما پیش آید که: چرا ماشین آلات راهسازی و ساختمانی نیازمند استفاده مهم‌تری از انواع فیلترها هستند؟ همچنین انواع فیلترها در این ماشین آلات کدامند؟!

همانطور که از نام ماشین آلات راهسازی و ساختمانی برمی‌آید، اغلب این نوع از ماشین‌ها با آلودگی‌های مختلف در محیط مواجه هستند. وجود این آلودگی‌ها در محیط می‌تواند عمر ماشین آلات را کاهش داده و آسیب‌های جدی را برای آنها به همراه داشته باشد. لذا با استفاده از فیلتر‌های مناسب می‌توانیم از عملکرد ایده‌آل آن‌ها بهره‌مند شده و از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. مهمترین هدف استفاده از فیلترها تمیز نگه داشتن روغن، سیالات هیدرولیک، سوخت و غیره می‌باشد.

 انواع فیلتر ماشین آلات کدامند؟

حالا که به نقش پر اهمیت فیلترها پی بردید، بهتر است انواع فیلتر ماشین آلات را نیز بشناسید. فیلترهایی که در اغلب ماشین آلات به کار می‌روند در انواع مختلفی طراحی و تولید شده‌اند. هر کدام از آنها بر اساس فاکتورهای خاصی دسته بندی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دسته بندی فیلترها می‌توان به:

  • فیلتر هوا
  • فیلتر کابین
  • فیلتر روغن
  • فیلتر سوخت (بنزین)
  • فیلتر جدا کننده
  • فیلتر هیدرولیک

اشاره نمود. فیلتر ماشین آلات بر اساس نوع وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از آنها می‌توانند نقش موثری در نگه داشتن آلودگی‌ها در بیرون از ماشین آلات داشته باشند. در صورتی که با فیلترهای کثیف مواجه شدید می‌‌توانید به این امر مهم پی ببرید که در فضای مورد نظر با چه خطرات مختلفی مواجه هستید. استفاده از این فیلترها می‌توانند از بروز مشکلات مکانیکی جدی در برهه زمانی مشخص، جلوگیری کنند. فیلترها می‌توانند از موتور محافظت نموده و عملکرد فوق‌العاده‌ای را برای ماشین آلات شما به همراه داشته باشند.

فیلترهای ماشین آلات

نقش فیلتر هوا در ماشین آلات:

فیلتر هوا: (اگر بخواهیم به نقش فیلتر هوا از انواع فیلتر ماشین آلات اشاره کنیم، می‌توان گفت که: این نوع از فیلتر‌ها می‌توانند جهت تمیز کردن هوا در داخل موتور مورد استفاده قرار بگیرند. این فیلترها نقش تصفیه هوای ورودی به داخل موتور را در بر دارند. به طوری که از ورود ذرات ریز گرد و غبار و آلاینده‌های شیمیایی و غیره به اجزای درونی موتور جلوگیری می‌کند. این امر موجب می‌شود که به‌راحتی، سلامت اجزای درونی موتور (مانند: میل سوپاپ، یاتاقان، رینگ پیستون و غیره) را تامین نمایید. از دیگر وظایف این فیلتر می‌توان به تنظیم هوای ورودی اشاره نمود. بنابراین دور از ذهن نیست که این فیلتر بر روی میزان مصرف سوخت بهینه نیز موثر واقع گردد.)

فیلتر روغن از انواع فیلتر ماشین آلات:

فیلتر روغن: (از دیگر انواع فیلتر ماشین آلات می‌توان به فیلتر روغن اشاره نمود. همانطور که می‌دانید روغن‌ها از جمله عناصر بسیار مهم در موتورهای احتراقی به شمار می‌روند. این عناصر در کاهش حرارت بالای موتور بسیار موثر هستند. با توجه به نقش بسیار مهم روغن‌ها بر روی سلامت موتور، توجه به پاکیزگی و تمیزی آن‌ها نیز بسیار مهم خواهد بود. در صورتی که روغن‌ها از گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها برخوردار باشند، می‌توانند تاثیر مخربی بر روی طول عمر و سلامت موتورها داشته باشند. بنابراین استفاده از فیلتر روغن می‌تواند افزایش عمر موتور را به همراه داشته باشد.)

فیلتر سوخت و نقش آن در ماشین آلات:

فیلتر سوخت یا همان فیلتر بنزین: (از دیگر فیلتر آلات بسیار مهم برای ماشین آلات فیلتر سوخت با فیلتر بنزین است. همان طور که می‌دانید، سوخت ارتباط مستقیمی با عملکرد موتور دارد. بنابراین توجه به سلامت سوخت بسیار حائز اهمیت خواهد بود. برای اینکه سوخت مورد نظر از آلودگی‌ها مبرا بوده و سلامت موتور را به همراه داشته باشد، استفاده از فیلتر سوخت یا همان فیلتر بنزین امری حائز اهمیت تلقی می‌گردد. این فیلتر‌ها می‌توانند تاثیر بسزایی بر روی پاکسازی سوخت داشته باشند.)

درباره نویسنده

یک دیدگاه بگذارید

GDPR