تاثیر هیجانات قیمت سنگ آهن بر بخش فولاد چین

از آنجایی که کاربرد استفاده از سنگ آهن هر سال بیشتر از سال قبل می‌شود، از سال ۲۰۱۱ می‌توانیم افزایش چشمگیری را نسبت به سال‌های پیش در قیمت سنگ آهن مشاهده کنیم. طبق آمار می‌‌توان گفت که قیمت سنگ‌ آهن بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ به میزان ۹۹/۳ درصد، افزایش یافته است.
همانطور که پیش بینی می‌شود، کشور چین به علت تولیدات بالای فولاد، بالاترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان به شمار می‌آید. در طی سال ۲۰۰۴ مصرف این کشور به میزان ۷/۵۴۳ میلیون تن رسید و پس از آن، کشورهای ژاپن و هند را می‌توان به ترتیب در شمار بالاترین مصرف کننده‌های سنگ آهن دانست.
به علاوه، طبق گزارشات داده شده توسط سازمان خط مشی فولاد دولتی کشور هند، در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵، مصرف این کشور به ۱۹۰ میلیون تن سنگ آهن رسید و در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نیر مصرف این کشور به طور چشمگیری افزایش یافت. در یک آمار کلی می‌توان گفت که قیمت سنگ آهن از سال ۲۰۱۱ به قیمت ۱۸۸ دلار به ازای هر تن به فروش رفته که این افزایش قیمت، رکورد جدید و بسیار چشگیری است که تا کنون ثبت شده است. از جمله دلایل مهم این امر نیز، بازار تولیدی فولاد در کشورهایی مانند چین، ژاپن یا هند است که احتمالا هرگز قصد توقف تولیدات خود را ندارند.

کشور چین چه هدفی را در پی کاهش واردات سنگ آهن بر سر داشت؟

صحبت‌های دولت چین در خصوص کاهش تولید فولاد به منظور کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از آن، جنجال بسیاری را در آن زمان به راه انداخت و چالش‌های بسیاری در میان فعالان بازار سنگ آهن بر سر میزان تقاضا و قیمت گذاری آن، به وجود آورد. در میانه سال‌های ذکر شده، شهر پکن گزارش‌هایی را مبنی بر محدود نمودن واردات سنگ آهن مورد نیاز برای تولید فولاد به منظور کاهش آلودگی هوا ارائه داد که به نظر بعضی از کارشناسان، واقعی و قابل اطمینان نبود.
گزارش‌ها و آمارهای حاکی از این موضوع نیز نشانگر این است که تولیدات کشور چین در سال‌ ۲۰۰۵، به میزان ۹۴ میلیون تن بوده و در سال ۲۰۰۶ نیز میزان تولیدی آن، ۱۹ درصد معادل تولید سالانه ۱‌۰۱۳ میلیون تن، افزایش داشته است. در واقع طبق گزارشات، دولت چین اهداف بلند پروازانه‌ای را در آخرین برنامه پنج ساله خود تعیین کرده که از جمله آن می‌توان از برنامه ساخت ۱۶ فرودگاه جدید و ۳۲۰۰۰ کیلومتر راه آهن سریع السیر تا سال ۲۰۳۵، نام برد.
طبق گزارش یکی از گزارشگزان در این راستا، در سال ۲۰۲۰ شاهد توسعه گسترده‌تر تولید فولاد و تقاضای سنگ آهن در کشور چین بودیم و پیش‌بینی می‌شود که این میزان، در سال‌های آتی نیز با افزایش بیشتری همراه خواهد بود و در نتیجه، افزایش قیمت بیشتری را در تهیه سنگ آهن رقم خواهد زد.
طبق نظر یکی از سرمایه گذاران بزرگ سنگ آهن، کشور برزیل یکی از کشورهایی است که در سال‌‌های گذشته، نتوانسته به هدف خود یعنی توسعه تولیدات سنگ آهن به طور شاخص، دست یاید و در همین راستا، نگرانی‌های دولت چین درمورد آلودگی‌های ناشی از تولید سنگ آهن، می‌تواند به نفع تولیدکنندگان سنگ آهن با عیار بالاتر مانند برزیل یا استرالیا باشد.

درباره نویسنده

یک دیدگاه بگذارید

GDPR