کاهش تولید زغال سنگ استرالیا تحت فشار تحریم‌های چین

تصمیمی که ایالت پکن در سال 2020 در مورد استرالیا اتخاذ کرد، آغاز کاهش تولید زغال سنگ استرالیا بود. در واقع، این ایالت صادرات چوب از بعضی ایالت‌های استرالیا را با ادعای آلوده بودن کنده‌ها متوقف کرد و در نتیجه در طول دو سال هیچ صادراتی از کنده‌های چوب به استرالیا صورت نگرفت که همین امر، استرالیا را با ضرر ۶۰۰ میلیون در تجارت چوب مواجه کرد. در واقع این موضوع، آغاز اختلافات این دو کشور بود که در نتیجه این اختلافات تا توقف تجارت زغال سنگ استرالیا، ادامه یافت.
طبق گزارشات بلوبمرگ (رسانه چند ملیتی در ایالت متحده آمریکا)، کشور چین یکی از مصرف کنندگان قابل توجه زغال سنگ استرالیا تا سال ۲۰۲۰ بود اما به دلیل افزایش تنش‌های سیاسی میان این دو کشور، چین به طور غیر رسمی ممنوعیت واردات زغال سنگ به استرالیا را اعلام کرد که همین امر ضربه اقتصادی شدیدی را به کشور استرالیا وارد نمود.
اما این موضوع تنها به تجارت چوب و زغال سنگ محدود نشد، بلکه کشور چین به طور رسمی و غیر رسمی، تحریم‌های شدیدی را علیه طیف وسیعی از محصولات استرالیا مانند خرچنگ، جو و کالاهای ارزشمند دیگری مانند سنگ آهن، گاز و گندم، اعمال کرد.
این ممنوعیت سبب شد تا کشور چین به تولید زغال سنگ داخلی تکیه کند و معادن داخلی چین نیز طی گزارشی اظهار داشتند که تا سال ۲۰۲۳، تولید زغال سنگ داخلی در این کشور افزایش پیدا خواهد کرد.
در واقع کشور چین بیشتر زغال سنگ حرارتی (زغال سنگ سیاه و قهوه‌ای) را به صورت داخلی تولید می‌کند و برای دریافت زغال سنگ کُک به منظور ساخت فولاد با کیفیت بالا، نیازمند کشورهایی مانند استرالیا است که به علت مشکلات پیش آمده با استرالیا، تصمیم گرفت تا مدتی از واردات آن صرف نظر کرده و دولت استرالیا را با چالش‌های سنگینی مواجه کند.

پس از اعمال تحریم‌های چین، چه بر سر تجارت زغال سنگ استرالیا آمد؟

کشور استرالیا در پی این ممنوعیت، تصمیم گرفت تا به سراغ کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و هند برود. این موضوع سبب افزایش واردات زغال سنگ به ویژه در کشور ژاپن شد که طبق آمار، استرالیا ۳۶‌۵ درصد از زغال سنگ وارداتی ژاپن در سال ۲۰۲۲ را تامین کرد که نشان دهنده افزایش ۲۷.۶ درصدی واردات زغال سنگ نسبت به سال ۲۰۱۹ است.
با این وجود، ادامه محدودیت‌های واردات زغال سنگ استرالیا به چین، ضررهای سنگینی را به اقتصاد استرالیا وارد کرد چرا که کشور چین را می‌توان بزرگترین خریدار زغال سنگ استرالیا دانست که در نتیجه تحریم‌های به عمل آمده از سوی آن و فشارهای اقتصادی متحمل شده به کشور استرالیا، نوعی دو دستگی در میان تحلیل گران اقتصادی استرالیا و شهروندان آن نسبت به چین به وجود آمد. در پی این دو دستگی، ۶۳ درصد از آنها بر این عقیده بودند که چین بیشتر یک تهدید امنیتی علیه این کشور به شمار می‌آید، این در حالی بود که ۳۳ درصد از آنان بر این باور بودند که چین بیشتر یک شریک اقتصادی برای استرالیا محسوب می‌شود و تحریم‌های آن نیز، فشار های اقتصادی بیشتری را علیه این کشور در سال‌های آتی، رقم خواهد زد.
طبق گزارش معامله‌گران، قیمت واردات زعال سنگ استرالیا به چین، به مبلغ ۳۶۰ دلار، معادل ۲۶۵۰ یوان چین در سال ۲۰۲۰ به ازای تحویل هر تن زغال سنگ بود که با شروع تحریم‌های چین علیه این کشور، ضررهای بسیار سنگینی متحمل دولت استرالیا شد.

درباره نویسنده

یک دیدگاه بگذارید

GDPR